40 Tahun Pelaksanaan Program Khas Bahasa Arab (PKBA) Sarawak di Universiti Malaya: Satu Analisis Retrospektif
40 Years of The Implementation of the Special Arabic Language Programme (SALP) Sarawak at Universiti Malaya: A Retrospective Analysis
Keywords:
Program Khas Bahasa Arab (PKBA), Majlis Islam Sarawak (MIS), Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (APIUM), Sarawak, Faktor PelaksanaanAbstract
Program Khas Bahasa Arab (PKBA) Sarawak merupakan satu aspirasi yang lahir atas semangat membangunkan anak watan dengan ilmu agama yang mampan. Majlis Islam Sarawak (MIS), Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), kerajaan pusat dan Akademi Islam Universiti Malaya (kini dikenali sebagai Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya) merupakan antara entiti penting yang membawa kepada tertubuhnya program ini. Umumnya, penubuhan PKBA Sarawak adalah berfokus kepada partisipasi anak watan Sarawak dalam mempelajari Bahasa Arab secara khusus selama setahun atau dua semester. Kemudian, pelajar lepasan program ini akan menyambung pengajian agama di peringkat Asasi sehingga ke peringkat Sarjana Muda. Alumni keluaran program ini akan kembali semula ke tanah air mereka untuk menyebar luas kefahaman Islam kepada masyarakat mengikut bidang dan kepakaran masing-masing. Justeru, dengan mengambil kira faktor usia program yang telah mencecah 40 tahun pelaksanaannya, maka objektif artikel ini adalah untuk menyorot faktor penubuhan dan pelaksanaan PKBA Sarawak di Universiti Malaya dengan menggunakan pendekatan analisis retrospektif. Pengaplikasian pendekatan ini membantu dalam meninjau semula perjalanan dan faktor penubuhan PKBA Sarawak dengan menganalisis dokumen-dokumen rasmi yang berkaitan. Hasil artikel ini menunjukkan 40 tahun pelaksanaan PKBA Sarawak di Universiti Malaya telah melakar kejayaan menerusi alumninya yang sedang berkhidmat di Sarawak dalam pelbagai bidang agama.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The published manuscript shall be a copyright of the Islamic Education Programme, Academy of Islamic Studies, University of Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia. The published manuscript would not represent the stand or opinion of the Advisory Board, Editorial Board, Co-Editorial Board and the Management Team of Journal of Islamic Educational Research (JIER), or the Islamic Education Programme, Academy of Islamic Studies, University of Malaya.
Note: This is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles in this journal without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.